Zorg & ondersteuning

Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich ook uniek. Soms is daarbij wat extra zorg of ondersteuning nodig. Onze school kan zelf veel ondersteuning bieden of dit helpen organiseren. Onze intern begeleider is hierin een belangrijke schakel. Zij helpt leerkrachten, kinderen, ouders en externe deskundigen om de zorg of ondersteuning goed te regelen. Ook is er voor ouders én kinderen een schoolmaatschappelijk werker. Klik op onderstaande knoppen of scroll verder naar beneden om meer hierover te weten te komen.

De intern begeleider (IB-er)

Bij ons op school is Tineke van der Ven de intern begeleider. Zij is de spil in de zorg en begeleiding op onze school. De IB-er houdt nauwlettend de (onderwijskundige) zorg van alle leerlingen op school in de gaten. N.a.v. groepsuitslagen van cognitieve en sociaal-emotionele toetsing bekijkt zij onder andere wat verbeterpunten van ons onderwijs zouden kunnen zijn. Ook is de IB-er met regelmaat betrokken bij de (warme) overdracht vanuit peuteropvang richting school.

Voor vragen kunt u mailen naar IB@oranjenassauschool.nl

Tineke van der Ven
Intern Begeleider

Werkdagen: Maandag, dinsdag en donderdag
Email:IB@oranjenassauschool.nl

Schoolmaatschappelijk werk

Bij onze schoolmaatschappelijk werker (SMW-er) Carly Schmidt kunt u [leerling en ouder/verzorger] terecht met al uw vragen over opvoeden, opgroeien en andere zaken binnen uw gezin. De SMW’er is een vraagbaak op het gebied van:

  • opgroeien (vriendschap, seksualiteit, vrije tijd, sociale media etc.)
  • ontwikkeling van uw kind
  • gezin (relaties en opvoeden etc.)
  • gezondheid (sport en beweging, algemene vragen over gezondheid)

Mocht u behoefte hebben aan specifieke ondersteuning, dan schakelt zij direct met haar collega's van het Sociale Team en Jeugdteam, zodat u snel de juiste ondersteuning ontvangt. Het verzoek om individuele ondersteuning van een leerling op sociaal-emotioneel gebied kan ook door een van de leerkrachten of intern begeleider (IB@oranjenassauschool.nl) worden gedaan. Klik hier voor meer informatie of neem direct contact op: carly.schmidt@swtdordrecht.nl. De contactgegevens staan hieronder:

T 06-89990379

centrum@swtdordrecht.nl

Kantoor: Bankastraat 10 | 3312 GD Dordrecht

078 221 02 00 | centrum@swtdordrecht.nl

Meer vragen over ontwikkeling en opgroeien, klik dan hier.

Extra ondersteuning

Scholen moeten in ieder geval aan alle leerlingen de basisondersteuning bieden. Dit is de ondersteuning die alle scholen binnen het samenwerkingsverband (in de regio) bieden. De scholen in het samenwerkingsverband maken hierover onderling afspraken. Het gaat bijvoorbeeld om hulp voor leerlingen met dyslexie, aanpak (ter voorkoming van) gedragsproblemen en extra begeleiding aan leerlingen die een meer of minder dan gemiddelde intelligentie hebben.

Ondersteuningsteam (OT)

Sommige kinderen hebben meer zorg nodig dan andere kinderen, simpelweg omdat zij grotere problemen hebben. Deze kinderen kunnen worden aangemeld bij het Ondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam zitten de schoolarts, de orthopedagoog en de begeleider passend onderwijs vanuit het samenwerkingsverband, de Ouder-Kind Coach, de intern begeleider (voorzitter), de directeur en de groepsleerkracht van uw kind.Doordat er experts vanuit verschillende gebieden in het ondersteuningsteam zitten, kan er een doelgericht plan voor uw kind opgesteld worden. In het ondersteuningsteam wordt uw kind alleen besproken als u daarvoor toestemming geeft.

Ontwikkelingsperspectief

De school maakt een ontwikkelingsperspectief voor alle leerlingen die begeleiding krijgen bovenop de basisondersteuning. Hierin beschrijft de school de onderwijsdoelen voor die leerling. Klik hier voor meer informatie over hoe wij passend onderwijs vormgeven voor onze leerlingen.

Passend onderwijs

Met passend onderwijs wil de overheid o.a. bereiken dat:

  • alle kinderen een plek krijgen die past bij de onderwijsondersteuningsbehoefte;
  • een kind naar een gewone school gaat als dat kan;
  • een kind naar het speciaal onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is;
  • scholen de mogelijkheden hebben voor onderwijsondersteuning op maat;
  • de kwaliteiten en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen;
  • kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten, omdat er geen passende plek is om onderwijs te volgen.

Zorgplicht

Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind dat extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft, altijd een passende plek krijgt. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. Dit geldt voor kinderen die op school zitten en kinderen die worden aangemeld. De school zoekt in overleg met de ouders een passende plek. Dit kan zijn:

  • de eigen school;
  • een andere gewone school als de school van keuze de benodigde hulp niet kan bieden;
  • een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.

Meldcode

Met ingang van 1 januari 2019 wordt de “Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling” verbeterd en aangescherpt. De meldcode is een stappenplan waarin staat hoe hulpverleners kindermishandeling signaleren en melden. Op de Oranje Nassauschool wordt sinds september 2012 met de meldcode gewerkt. Dit is een verplichte wet voor organisaties en zelfstandige beroepskrachten in de (jeugd)gezondheidszorg, het onderwijs, de kinderopvang, de jeugdzorg en de maatschappelijke ondersteuning en eveneens voor politie en justitie.

Hieronder staat de uitwerking van de wet Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling en de daarbij behorende afwegingskaders voor onderwijs en leerplicht voor op de Oranje Nassauschool.

  • De rol van aandachtsfunctionaris wordt vervuld door de Intern Begeleider Tineke van der Ven. Mocht de IB-er niet aanwezig zijn, dan zijn de andere leden van de staf het eerste aanspreekpunt. Bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling wordt niet gewacht, maar deze vermoedens/twijfels worden op dezelfde dag met de IB-er en/of staf besproken.
  • Er zijn per beroepsgroep afwegingskaders gemaakt.
  • Aan stap 1 wordt, indien van toepassing, de kindcheck toegevoegd. Deze wordt uitgevoerd wanneer de thuissituatie mogelijk risico’s oplevert voor kinderen die afhankelijk zijn van de zorg van ouders/verzorgers. Dit is op basis van oudersignalen en kan dus ook van toepassing zijn wanneer er geen kindsignalen zijn.
  • De wet Meldcode gaat vóór de Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG). Het recht om dossier aan te maken en te melden bij Veilig Thuis is dus onverminderd van toepassing.
  • Het adviesgesprek met Veilig Thuis (wanneer nodig) wordt gevoerd, voordat er een gesprek met ouders/verzorgers plaats vindt.

Onderstaand model toont de 5 stappen uit de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. In het protocol ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ worden de stappen verder uitgelegd. Deze is toegevoegd aan het veiligheidsplan van Scholen van Oranje.