Ieder schooljaar bepaalt ons team wat onze speerpunten zijn voor het nieuwe schooljaar. De afgelopen jaren hebben vooral de basisvaardigheden zoals rekenen, lezen, taal, spelling en de visie op het jonge kind veel aandacht gekregen. Dit jaar hebben wij als belangrijkste speerpunten:
- Borging van schoolafspraken en routines: iedere vergadering bespreken wij onze eerder gemaakte afspraken en/of routines. Die routines zijn vastgelegd in routinekaarten. Ons team herhaalt de gemaakte afspraken en waar nodig worden kleine bijstellingen gemaakt;
- Brede talentontwikkeling: dit is een van de 4 pijlers van het Koersplan van Scholen van Oranje. Daardoor is dit ook onderdeel van ons schoolplan 2023-2027 geworden. Onder brede talentontwikkeling verstaan wij ontwikkeling in techniek, cultuur en sport;
- Visie op het jonge kind: deze hebben wij afgelopen schooljaar herzien aan de hand van de nieuwste ontwikkelingen en ons eigen idee van goed onderwijs aan het jonge kind. Maar alleen een visie herzien is niet voldoende, je moet hem ook gaan uitleven. Daar besteden wij dit schooljaar (en volgend schooljaar) aan.
Meer over brede talentontwikkeling en onze visie op het jonge kind lees je hieronder.
Brede talentontwikkeling
In schooljaar 2025-2026 en 2026-2027 willen wij ons aanbod voor 'brede talentontwikkeling' versterken. Dit gaat voor ons om ons aanbod aan techniek, cultuur en sport. Daarbij willen we een rijk aanbod én we willen het mogelijk maken dat kinderen soms zelf ook eigen keuzes (autonomie) kunnen maken.
Proces
Wij gaan eerst goed in kaart brengen wat wij allemaal al doen. Ook laten wij ons team inspireren op bijvoorbeeld het begeleiden van een creatief proces (cultuur), we ontvangen lessen vanuit het TechKwadraat (techniek), we schaffen een nieuwe methode voor ons bewegingsonderwijs (sport) aan en een van onze collega's wordt opgeleid tot intern cultuurcoördinator (cultuur).
Als wij alles wat we al doen goed in kaart hebben gebracht, dan gaan we op zoek naar nieuwe kansen: wat missen we nog in ons aanbod, waar kunnen we keuzemogelijkheden voor kinderen toevoegen en wat is er voor nodig om dit te bereiken?
Daarna gaan we onze nieuwe plannen uitvoeren en tenslotte leggen we wat werkt ook vast, zodat we dit ieder jaar kunnen herhalen.
Visie op het jonge kind
Een theoretisch kader:
‘Kenmerkend voor het jonge kind (0 tot 7 jaar) is dat de buitenste hersenschors (cortex) nog niet helemaal ontwikkeld is en ze daarom vooral leren vanuit betekenisvolle ervaringen. Zo werkt het kortetermijngeheugen nog niet helemaal bij de ontwikkelingsfase van het schoolkind, die rond het zevende levensjaar begint (Derksen-Middelhoven, 2025).’
Op de Oranje Nassauschool vinden wij het belangrijk dat het jonge kind de gelegenheid krijgt om zich te ontwikkelen. Dit gebeurt in een betekenisvolle en uitdagende leeromgeving, waarbij aandacht is voor de individuele behoeften en interesses van het kind. In het dagelijks programma staat spel in verschillende hoeken centraal.
Thematisch en betekenisvol
Ons onderwijs is georganiseerd rond thema’s die aansluiten bij de belevingswereld en interesses van de kinderen.
Spel en nieuwsgierigheid
Spel en ervaringen vormen een belangrijke basis in ons onderwijs. Kinderen leren door middel van spel, waarbij ze experimenteren, ontdekken en hun creativiteit ontwikkelen. Door spel krijgen kinderen de kans om hun sociale vaardigheden te oefenen, problemen op te lossen en hun verbeeldingskracht te gebruiken. Binnen de thema’s staat een aantal doelen centraal, er vinden verschillende leeractiviteiten plaats en ook het spel in de verschillende hoeken wordt hierop ingericht. Hierdoor kunnen de kinderen verbanden leggen tussen verschillende vakgebieden. Bij de leeractiviteiten gaan we op zoek naar dat wat het kind verwondert. Zo bieden we ruimte voor nieuwsgierigheid die past bij het jonge kind, en bieden we activiteiten aan die aansluiten bij hun dagelijkse ervaringen en leefwereld.
Interactie tussen de verschillende leefomgevingen (school en thuis) van het kind is hierbij belangrijk. Zo leert het kind makkelijker verbanden leggen tussen wat het op school leert en wat het in de wereld daarbuiten tegenkomt. De leerkrachten houden de ouders door middel van berichten in de ouderapp op de hoogte van thema’s en doelen die hierbij centraal staan.
Doelgericht én toch ruimte voor eigen inbreng
Voor een houvast in het leerproces, zorgen wij voor een doelgericht, beredeneerd aanbod in een thema. Hierin houden we ruimte voor de stem en inbreng van de kinderen. We moedigen hen aan om hun ideeën en vragen te delen, en gebruiken deze als uitgangspunt voor onze activiteiten. Dit bevordert hun betrokkenheid en intrinsieke motivatie.
Wat wij zien?
In deze leeromgeving zien we dat kinderen actief en enthousiast betrokken zijn bij de activiteiten en het spel. Leren gaat gepaard met vreugde en plezier, en kinderen tonen verwondering en bewondering voor nieuwe ontdekkingen. Er is een sterke drang om te verkennen en te leren. We bereiden kinderen voor op de toekomst.
Wat wij doen?
Wij bereiden thema’s doelgericht voor. Hierin zorgen wij voor een beredeneerd aanbod van doelen die verwerkt zijn in het hoekenspel van de kinderen. Als leerkrachten zijn wij betrokken bij het spel van de kinderen. Wij moedigen hen aan en begeleiden waar nodig, zodat het spel zich nog meer kan ontwikkelen. Wij zorgen ervoor dat het niveau van onderwijs aansluit op het niveau van het kind. Wij betrekken ouders bij het onderwijs, door hen te informeren en hen waar mogelijk uit te nodigen in de klas.
